Skuteczna komunikacja? Na czym polega

Zobacz na czym polega Skuteczna komunikacja?

W dzisiejszym artykule chcę zaprezentować ci na czym polega skuteczna komunikacja, oraz jak sprawić aby komunikacja była łatwa i przyjemna ale przede wszystkim skuteczna!

Celem poniższego artykułu jest dostarczenie podstawowej wiedzy o tym, czym jest komunikacja i jak ważna jest komunikacja w codziennej pracy i w życiu. Mam nadzieję, że pomoże Ci w bardziej przejrzystym komunikowaniu się.

Skuteczna komunikacja - komunikowanie

Czym jest skuteczna komunikacja?

Umiejętność skutecznego komunikowania się jest niezbędna do dobrego porozumiewania się. Skuteczna komunikacja to zdolność przekazywania komunikatów, np. myśli, informacji, idei i uczuć, tak aby odbiorca przekazu zrozumiał je i potrafił wykorzystać. Skuteczna komunikacja wymaga także rozumienia innych, a więc umiejętności słuchania. Często problemy z komunikacją pojawiają się z powodu nieumiejętności słuchania.

Jak osiągnąć sukces w komunikacji?

Jeśli zapytać odbiorców, co decyduje o dobrej prezentacji, większość odpowie: „Zaangażowanie osoby wygłaszającej“. Nie można oczywiście zapominać o głównym wątku, argumentach, przykładach i faktach, które są konieczne i powinny być dostosowane do potrzeb grupy docelowej.

Jako nadawca, musisz zacząć od siebie. Nie możesz naśladować zaangażowania kogoś innego – musisz wypracować swój własny sposób. Musisz wierzyć w to, co mówisz i rzeczywiście chcieć przekazać komunikat. Zaangażowanie oznacza, że musisz być osobisty i uważny. Zacznij od siebie i swoich doświadczeń. Co sprawia, że jako mówca jesteś jedyny w swoim rodzaju? W czym tkwi Twoja siła i błyskotliwość jako mówcy? I nie zapominaj o słuchaniu!

Skuteczna komunikacja - słuchanie

CZYNNIKI DETERMINUJĄCE SKUTECZNĄ KOMUNIKACJĘ

Nadawca – komunikat – odbiorca

W procesie komunikacji działa nadawca, który ma do przekazania komunikat i odbiorca tego komunikatu. Nadawca przekazuje komunikat, który odbiorca interpretuje i miejmy nadzieję rozumie. Koło się zamknie, kiedy Ty otrzymasz pozytywny lub negatywny feedback na komunikat, czyli informację, czy odbiorca go zrozumiał, czy nie.

Interpretacja komunikatu

Na naszą interpretację komunikatu mają wpływ nasze wcześniejsze doświadczenia, jak np. wychowanie, szkoła i praca. Interpretacja zależy też od różnic kulturowych, postaw, poziomu wiedzy, uprzedzeń itp.

Jednym ze sposobów na uniknięcie nieporozumień i niewłaściwej interpretacji jest skonsultowanie się z innymi. Jeśli zapytasz, czy wyraziłeś się jasno, sam bierzesz odpowiedzialność. Jeśli zapytasz: „Czy rozumiesz?“ przenosisz odpowiedzialność na osobę, którą pytasz i możesz nie uzyskać szczerej odpowiedzi. Niewiele osób przyzna się, że nie rozumie.

Znajdź różne przykłady informacji, które mogą być interpretowane w różny sposób, w zależności od doświadczeń odbiorcy. Dlatego musisz odpowiednio je przygotować podczas komunikowania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na czym polega komunikacja, to zapraszam cię do wpisu Język ciała i jego znaczenie w komunikacji

W którym dowiesz się jeszcze więcej na czym polega skuteczna komunikacja, zapraszam więc do zapoznania się z artykułem!

Poniżej zachęcam do komentarzy i uwag!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.