Język ciała i jego znaczenie w komunikacji

Język ciała i jego znaczenie w komunikacji

Język ciała mówi o Tobie wszystko

Język ciała mówi o Tobie znacznie więcej niż myślisz. Na jego podstawie obserwator nieświadomie kształtuje twój obraz. Z kolei na interpretację komunikatu wpływ mają nasze doświadczenia, ale zależy ona również od sposobu komunikowania się nadawcy i od jego języka ciała.

Podczas bezpośredniej komunikacji na interpretację komunikatu przez odbiorcę i jego znaczenie wpływają trzy czynniki:

  • Co mówi nadawca – komunikat – słowa
  • Jak nadawca to mówi – intonacja – głos
  • Co mówi język ciała nadawcy – osoba – co widzą słuchacze

Oczywiście można się komunikować na wiele sposobów. Jeśli na przykład komunikujemy się przez telefon, mamy tylko do dyspozycji ton głosu. Jako nadawca musisz udoskonalić swoje umiejętności wzmocnienia przekazu, aby był rzeczywiście jasny, czyli podkreślać słowa językiem ciała i głosem, a nie na odwrót.

Język ciała

Na komunikację w 7% składa się mowa, 38% stanowi intonacja, a 55% stanowi język ciała. Jak widać język ciała odgrywa w komunikowaniu się ogromną rolę. Oznacza to, że jeśli słowa i mowa ciała przekazują różne komunikaty, to język ciała będzie interpretowany jako prawda.

Nieustannie wysyłamy sygnały

Kiedy ktoś przekazuje Ci informację, możesz się „wyłączyć” i nie przyjąć jej, ale nie możesz „wyłączyć” komunikacji. Nieustannie nie myśląc o tym komunikujemy się ze swoim otoczeniem, czasami zupełnie nieświadomie. Wysyłamy sygnały, często bardzo subtelne, poprzez język ciała.

Poniżej kilka przykładów na mowę ciała, intonację i różne zachowania.

  • Śmiech z komentarzy innych osób
  • Cisza podczas dyskusji na zebraniu
  • Głośne mówienie
  • Ciche mówienie
  • Ciągłe przerywanie innym
  • Przewracanie oczami
  • Potakiwanie na wszystko
  • Unikanie kontaktu wzrokowego
  • Postawa z założonymi rękoma

Co te sygnały oznaczają w Twojej kulturze? Jak można je interpretować? Jakie sygnały Ty wysyłasz?

DOSTOSUJ PREZENTACJĘ DO ODBIORCÓW

dostosuj prezentacje

Odpowiedzialność nadawcy

W procesie komunikacji musisz traktować siebie jako nadawcę komunikatu. Przekaz pochodzi od Ciebie, a odbiorcy są Twoją publicznością. Jako nadawca jesteś odpowiedzialny za dostosowanie prezentacji tak, aby dotrzeć do wszystkich odbiorców. Chcemy, aby czuli się zaangażowani i żeby zrozumieli i zapamiętali nasz komunikat.

Zidentyfikuj swoich odbiorców

Aby jak najlepiej dostosować prezentację, musisz zidentyfikować swoją publiczność. Kim są odbiorcy? Jaki mają poziom wiedzy? Jakie mają doświadczenia mogące wpłynąć na ich interpretację Twojego komunikatu? Będąc nadawcą musisz ustalić właściwy poziom, aby dotrzeć z komunikatem. „Musisz rozumieć, co rozumieją odbiorcy zanim zaczniesz im cokolwiek wyjaśniać.“

Wykorzystuj zmysły

Jako że ludzie różnią się między sobą i mają różne potrzeby, musisz dostosować komunikację do swoich odbiorców, co jest pozytywnym wyzwaniem i sprawia, że komunikacja staje się ciekawa. Odwoływanie się do poszczególnych zmysłów odbiorcy, jak wzrok, słuch, dotyk jest w procesie komunikacji skuteczne. Im więcej zmysłów pobudzisz podczas komunikacji, tym bardziej zainteresujesz odbiorców i więcej zapamiętają.

zmysły - język ciała

Staraj się urozmaicać komunikację. Angażuj odbiorców, używaj narzędzi stymulujących różne zmysły np. przedstawiaj własne przykłady, ciekawostki, obrazy ilustrujące przekaz itp. Postaraj się, aby to było ciekawe. Jeśli nie dostosujesz prezentacji i nie zastosujesz różnorodności, ryzykujesz utratę uwagi odbiorców. Przygotuj się wcześniej, jeśli wiesz, że będziesz musiał przekazać komuś jakiś komunikat. Sukces w komunikacji nie zależy od przypadku.

Pomyśl, jak możesz dostosować swoją komunikację. Które zmysły zwykle stymulujesz podczas komunikacji i w jaki sposób? Czy masz jakieś nowe pomysły w tej kwestii? Co się dzieje, kiedy nie urozmaicasz swojej komunikacji?

Podziel się z nami twoimi spostrzeżeniami i uwagami na temat wykorzystania mowy ciała w codziennej komunikacji!

A poniżej zachęcam Cię gorąco, do zapoznania z artykułem, w którym nauczysz się jak osiągnąć sukces w codziennej komunikacji!

Po szczegóły zapraszam do wpisu  Na czym polega skuteczna komunikacja?

Miłej lektury!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.